MINI - barn i aldersgruppen 1 til 3 år

Velkommen til Mini! Vi er en småbarnsavdeling med 10 barn i alderen 1-3 år. Hos oss er det rolige hverdager med omsorg, lek, humor, sang og latter. Vi elsker lek og aktiviteter, og har stort fokus på språk og språkutvikling. Vi oppfordrer nye familier til 3 uker tilvenning i barnehagen. Mer om dette kan du lese under her. Våren 2023 er vi med kompetanseheving om "Liten og ny i barnehagen" i samarbeid med Trondheim Kommune.

Mini småbarnsavdeling er utforskende og lekende. Vi arbeider med fellesskap, inkludering, felles fokus, følelser og tilstedeværelse. For oss er det viktig med trygghet, godhet og glede.
Gjennom dagen og i samlinger deler vi ofte barnegruppen i to mindre grupper, slik at barna får tilrettelagt for sitt utviklingsnivå. Vi leker ute minst en gang om dagen, og hver tirsdag er vi på tur. Vi er ofte på turer i naturen, men også kulturelle tilbud som biblioteket og teateret blir besøkt.
Under ser du en ukeplan fra august:

Oppstart av nye barn:

Foresatte med nye barn får tilbud om og blir anbefalt å besøke barnehagen jevnlig etter at de har mottatt plass hos oss. Dette for at barnet skal ha god kjennskap til barnehagens inne og utemiljø når det starter sin tilvenningsperiode. I følge dansk forskning er dette til stor hjelp i barnets trygging. (Dette kan være i foreldrenes permisjonstid).

Ved oppstart blir foresatte anbefalt å bruke opptil 3 uker på barnets tilvenningsperiode. Den første uken er foreldrene og barnet på besøk i barnehagen hver dag i bare noen få timer, gjerne på formiddagen. Den andre uken begynner barnet å sove og spise i barnehagen fortsatt sammen med en forelder. Den siste og tredje uken begynner foreldrene å forlate gradvis i korte perioder, men er fortsatt tilgjengelig. Barnet har fortsatt korte dager. Mer om informasjon vil komme når barnet har motatt plass hos oss.

Våren 2023 deltar Småbergan barnehage i folkehelseprosjektet “ Liten og ny i barnehagen” gjennom Trondheim kommune. Prosjektet evalueres av RKBU (Regionalt kunnskapssenter for barn og unge,NTNU)

Her kan du lese mer om prosjektet:https://litenogny.com/

Faglige begrunnelser og pedagogisk grunnsyn med trygghetssirkelen som ligger til grunn for en rolig barnehagetilvenning kan du lese mer om i vår årsplan.