Visjon og grunnsyn

Vårt pedagogiske grunnsyn. Vi tror at barndommen er verdifull og har en egen verdi, derfor ser vi på hvert enkelt barn som unikt og verdifullt og som skal behandles med respekt. De skal bli sett og hørt hos oss. Vi ønsker at barna skal føle at deres meninger er viktig og har betydning i hverdagen i barnehagen. Som ansatt i Småbergan barnehage har vi et ansvar for å formidle de verdiene barnehagen står for med respekt for alles kulturelle, religiøse og verdigmessige tilknytning.

Vår visjon er omsorg, trygghet og tro

Barnehagens visjon er bygget på mandatet for barnehagen grunnet i Barnehageloven og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, samt verdigrunnlaget til Småbergan barnehage og personalets pedagogiske grunnsyn.

Omsorg

Vi vektlegger omsorg som en viktig del av vårt arbeid i Småbergan barnehage. Vår omsorg for barnet omfatter respekt, støtte og forståelse for barnet, og slik bidrar til å tilfredsstille barnets fysiske og psykiske behov. Vi er voksne som bryr oss og er genuint interessert i barn. Vi vet at omsorgsutøvelsen har stor betydning for barns utvikling av selvoppfatning, og for barns utvikling av lyst til aktivitet og læring. Derfor er det viktig for oss at barns behov for omsorg blir tilfredsstilt. Den profesjonelle omsorgen vi utøver handler om at vi har evne til å se, bli berørt og beveget i møte med barn og deres opplevelser gjennom hele barnehagehverdagen.

Trygghet

Vi ønsker at vår barnehage er trygg for alle, både barn, foresatte og personalet. Vi skaper trygghet ved å være stabile, varme og nære voksne som ser enkeltbarnet innenfra og det unike hos hvert enkelt barn. Vi skaper trygghet gjennom våre hverdagsrutiner så barn og voksne føler trygghet ved å vite hva som skjer.

Et verktøy vi bruker for å forstå og møte barnas behov er trygghetssirkelen. Trygghetssirkelen er en visuell sirkel, der den voksne er den trygge og sikre havnen. Når barnet er utforskende, beveger det seg ut fra den trygge havnen, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte, hjelp ved behov og glede med barnet. Når barnet er nede i sirkelen har barnet behov for beskyttelse, trøst, godhet og organisering av følelsene sine.

Spesielt fokuserer vi på barnets behov for trygg tilknytning når det starter opp i barnehagen. Vi oppfordrer foresatte til en rolig barnehagestart, hvor hvert barn har egen primærkontakt.

Tro

Barns spørsmål og tanker knyttet til tro og livssyn møter vi med respekt. Vårt verdigrunnlag formidles gjennom musikk, sang og dans, bibelfortellinger, kristen høytidsmarkering og levd liv. Vi er mennesker skapt i Guds bilde med skaperglede og kreativitet. Gjennom årshjulet for bibelfortellingen synliggjør vi verdiene vi formidler.